התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי
גם כשלומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.
רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?
* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.
כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.
אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבדק מחוננים.
שלב ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. במידה והתלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.
הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.
- הכנה יום טרם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
- יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.
ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.
מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?
ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.
אין לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.
יש ילדים רבים חכמים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.
יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.
מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.
איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה
כאן תקראו מידע עשיר אודות מבדק מחוננים.
24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.
במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.
מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א
המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.
במטרה לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.
הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי
אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.
מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.
נושא מבדק מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בארץ.
#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'
מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.
שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.
מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע
שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.
הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.
מבנה המבחן למחוננים שלב ב'
חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:
-
-
-
- תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
-
-
-
- שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.
-
-
-
- שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים
התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מבדק מחוננים.
חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.
ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.