תוכניות הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים
כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.
כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
יש להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.
אם אתם מחפשים מידע אודות הבנת הנקרא מבחן מחוננים הגעתם למקום הנכון.
- התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
- היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.
מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?
ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.
גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.
כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.
מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר התלמיד באמת מחונן?
מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.
חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.
מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).
מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.
תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.
ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.
כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה
ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.
כאן תמצאו מידע עשיר אודות הבנת הנקרא מבחן מחוננים.
בזמן ההכנות למבחן, מומלץ להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.
מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א
מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.
הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.
בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.
הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל
בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.
על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.
רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.
הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות הבנת הנקרא מבחן מחוננים.
מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'
מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.
שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.
שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'
מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.
הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.
מבנה המבחן למחוננים שלב ב'
חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:
-
-
- תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
-
- תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
-
-
- שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים
תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.
צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.
התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא הבנת הנקרא מבחן מחוננים.