הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים
יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.
* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.
- הכנה יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
- יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.
גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.
כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.
אם אתם מחפשים אינפורמציה על איתור מחוננים הגעתם למקום הנכון.
במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?
חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.
דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.
מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?
אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.
ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.
מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.
יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.
תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.
מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה
מחפשים אינפורמציה אודות איתור מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.
בזמן ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.
יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.
מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'
במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.
בשלב ראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.
הילד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר
הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות איתור מחוננים.
על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.
אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.
#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב
מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.
מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.
איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'
שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.
הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.
מבנה מבחן המחוננים שלב ב'
חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:
-
-
- תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
-
- בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
-
-
- צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
כיצד מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים
במטרה שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.
כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא איתור מחוננים.
כשהתלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.