קטגוריות
Uncategorized

שאלון מחוננים

שאלון מחוננים

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות שאלון מחוננים.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהילד באמת מחונן?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע עשיר אודות שאלון מחוננים.

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות שאלון מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בעקבות רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא שאלון מחוננים.

כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחני מיון מחוננים

הכנות למבחני מחוננים

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב כיתה ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>