שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים
- התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
- היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.
מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?
אם אתם מחפשים אינפורמציה על סימולציה מחוננים הגעתם למקום הנכון.
שיטה טובה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.
ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.
יש להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.
גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.
* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.
תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.
מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?
המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.
ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.
מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).
ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.
מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.
לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.
איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה
בזמן ההתכוננות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.
24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.
מחפשים מידע אודות סימולציה מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.
מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'
בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.
במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.
הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.
מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים
#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.
נושא סימולציה מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בארץ.
מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.
שלב ב' של מבחן המחוננים
מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.
שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.
שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'
על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.
שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.
מבנה המבחן למחוננים שלב ב'
חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:
-
-
- תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
-
-
- צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
-
- שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.
איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים
תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא סימולציה מחוננים.
ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה תוכניות המעצימות את היכולות של הילדים המחוננים.
חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.