התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי
תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.
אם אתם מחפשים מידע אודות מבחן מחוננים שלב א לדוגמא הגעתם למקום הנכון.
כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכה.
- הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
- יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.
חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.
* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.
ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.
חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?
דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת
מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.
תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.
ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.
לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.
מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.
כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה
יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.
כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים שלב א לדוגמא.
במהלך תקופת ההכנות למבחן, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.
מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א
בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.
מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.
הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.
על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.
הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי
על מנת להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.
#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.
נושא מבחן מחוננים שלב א לדוגמא הינו מעסיק הורים רבים בארץ.
מבחן מחוננים שלב ב'
מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.
מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.
שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'
מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.
הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.
אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים
חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:
-
-
- תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
-
-
- שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
-
- בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
כיצד לפתח אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים
במטרה שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יבין את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.
כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.
כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים שלב א לדוגמא.