הכנה למבחן מחוננים
דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.
כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.
רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?
אם אתם מחפשים מידע אודות גולות מחוננים הגעתם לאתר הנכון.
ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.
- הכנה 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
- יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.
* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.
חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.
מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?
אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.
סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.
חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.
תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.
מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.
איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה
צריכים מידע על גולות מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.
בזמן ההתכוננות לבחינה, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.
יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.
מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א
על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.
בשלב א', כל ילדי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.
תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.
תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים
מרבית המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.
הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על גולות מחוננים.
במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.
בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'
מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.
מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.
שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'
לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.
לרוב, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בגלל רצון מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.
מבנה מבחן המחוננים שלב ב'
חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:
-
- צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
-
- בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
-
- שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
כיצד לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים
כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא גולות מחוננים.
כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.
בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.