התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה
כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.
ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.
- הכנה יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
- יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.
במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?
אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על הכנה למחוננים.
שיטה יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.
יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.
* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.
כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?
המבחנים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.
חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.
ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.
ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.
מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.
מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן
צריכים אינפורמציה על הכנה למחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.
מומלץ לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.
ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.
מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'
כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.
הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.
מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.
בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.
התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר
אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.
נושא הכנה למחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.
מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.
#p#כאשר יגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.
מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'
שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.
מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.
מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע
שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.
ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.
אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים
חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:
-
-
- תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
-
- תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
-
-
- שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים
ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.
כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא הכנה למחוננים.
יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.