הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים
- הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
- היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.
קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.
דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.
אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין אודות מבחן מחוננים.
* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חיוני ביותר שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.
כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
יש להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.
כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.
מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?
דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת
מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.
ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.
מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.
תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.
יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.
מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן
ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.
במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.
מחפשים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.
מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א
מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.
הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.
מבחן שלב א' מטרתו לסייע לסגל בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם במקצוע החשבון.
כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.
הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי
על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות ייחודיות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.
לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.
רוב המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.
הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מבחן מחוננים.
מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב
שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.
מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.
שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'
על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.
בדרך כלל, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.
אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים
חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:
-
- צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
-
- תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.
-
- תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים
כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים.
חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.
תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.
תגובה אחת על “מבחן מחוננים”
שלום,
האם ניתן לרכוש ערכת הכנה למבחן מחוננים שלב ב' לכיתה ד'?