התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי
שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.
ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.
חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.
מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?
- התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
- היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.
ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.
כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.
אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחן מחוננים כיתה ב.
* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.
מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?
ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.
מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).
אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.
תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.
סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.
חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.
איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן
24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.
מחפשים אינפורמציה אודות מבחן מחוננים כיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.
במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.
מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א
הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.
מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.
על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים
על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.
נושא מבחן מחוננים כיתה ב הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.
לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.
אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.
שלב ב' של מבחן המחוננים
מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.
מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.
שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'
על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.
רוב הזמן, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בגלל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.
מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב
חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:
-
-
- תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
-
-
- צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
-
- שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים
בשביל שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות אלו.
כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים כיתה ב.
כאשר הילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.