קטגוריות
Uncategorized

שלב ב מחוננים

שלב ב מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על שלב ב מחוננים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

חשוב להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מומלץ לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים מידע אודות שלב ב מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על שלב ב מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא שלב ב מחוננים.

עוד בנושא:

איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים בחינוך היסודי

מבחן מחוננים כיתה ג דוגמא

איתור תלמידים מחוננים

הכנה למבחן מחוננים כיתה ו

דוגמא למבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>