קטגוריות
Uncategorized

מחוננים יסודי

מחוננים יסודי

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

אם אתם מחפשים מידע על מחוננים יסודי הגעתם לאתר הנכון.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע על מחוננים יסודי? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

בזמן ההתכוננות למבחן, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לערב את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על מחוננים יסודי.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

כיצד לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מחוננים יסודי.

עוד בנושא:

מבחן איתור מחוננים כיתה ב

ספר הכנה למבחני מחוננים pdf

אבחון ילדים מחוננים

מלים למבחן מחוננים

שאלות למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>