התכוננות למבחן מחוננים
אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על מחוננים במתמטיקה.
מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?
* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.
גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.
שיטה יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.
הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.
- הכנה 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
- היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.
כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.
כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.
מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?
מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.
תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.
מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).
מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.
לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.
ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.
איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה
כאן תקראו מידע רב אודות מחוננים במתמטיקה.
ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.
לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.
מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'
תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.
הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.
על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל
מרבית התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.
מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.
נושא מחוננים במתמטיקה הינו מעסיק הורים רבים בארץ.
לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
שלב ב' של מבחן המחוננים
שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.
מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.
שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'
שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.
על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.
מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב
חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:
-
-
- בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
-
- שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות של חשבון.
-
-
- צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים
במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.
התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מחוננים במתמטיקה.
ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.