התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה
- התכוננות 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
- יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.
קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.
אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין על מבחן מחוננים מועד ב.
דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.
כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.
בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?
יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.
* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים – חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.
מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?
ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.
ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.
לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).
סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.
המבחנים יתנהלו בשני שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.
חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.
כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה
יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.
מחפשים אינפורמציה על מבחן מחוננים מועד ב? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.
מומלץ לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.
מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א
המבחן הראשון נועד לעזור לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
כדי לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.
מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.
הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי
מרבית המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.
לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.
נושא מבחן מחוננים מועד ב הינו מטריד הורים רבים בישראל.
מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.
מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'
שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.
מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.
מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע
שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.
ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.
מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב
חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:
-
-
- שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
-
- תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
-
-
- שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים
במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.
תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.
כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים מועד ב.