הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים
- התכוננות 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
- יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.
כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.
רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?
גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.
תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.
הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.
אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות מבחן למחוננים הגעתם לאתר הנכון.
ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.
מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?
ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.
מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
המבחנים יתבצעו בשני שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של הילדים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.
לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.
תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.
מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.
איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן
ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.
מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. כדאי לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.
כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחן למחוננים.
מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'
כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.
המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.
הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.
מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים
נושא מבחן למחוננים הינו מעסיק הורים רבים בארץ.
#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.
חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.
מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב
מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.
מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.
איתור המחוננים נערך בשלב ב'
לרוב, חלק מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הם נבונים ומוכשרים.
לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.
מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב
חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:
-
-
- תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
-
-
- שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
-
- תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים
כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסוג זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.
בשביל שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.
כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן למחוננים.