הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה
יש להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.
כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.
כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.
גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.
אם אתם מחפשים מידע על הכנה בחינות מחוננים הגעתם לאתר הנכון.
בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?
ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.
כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.
- הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
- יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.
מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?
חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.
תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.
יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.
סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.
מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.
מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).
כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן
כאן תמצאו מידע רב אודות הכנה בחינות מחוננים.
יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.
לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.
מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א
על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.
מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.
הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר
מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.
מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.
בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.
הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות הכנה בחינות מחוננים.
מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב
מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.
שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.
מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע
שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.
ההורים של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.
מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב
חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:
-
-
- שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.
-
-
- צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
-
- בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
איך מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים
כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.
צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.
כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הכנה בחינות מחוננים.