הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים
ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.
אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות אבחון מחוננים.
שלב ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד באמת מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.
- התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
- היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.
מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?
קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.
שיטה יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.
ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.
חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.
מבחן לאיתור מחוננים: רק כאשר התלמיד באמת מחונן?
אין טעם לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.
תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.
מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.
לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.
ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.
כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה
צריכים אינפורמציה על אבחון מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.
יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.
לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.
מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'
בשלב א', כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.
כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.
הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.
הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי
#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.
הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על אבחון מחוננים.
אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.
מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב
מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.
שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.
איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'
הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.
שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.
מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב
חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:
-
-
- תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.
-
-
- צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
-
- תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
כיצד לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים
כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא אבחון מחוננים.
כשהילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.
במטרה שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.