להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה
גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.
שיטה מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.
שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. אם הילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.
- הכנה יום קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב המבחן.
- יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.
במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?
אם אתם מחפשים אינפורמציה על קורסים מחוננים הגעתם לאתר הנכון.
חשוב להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.
* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.
ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.
שיטות לדעת אם ילדיכם מחונן באמת
מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).
ישנם תלמידים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.
מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את מגוון הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.
מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.
חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.
תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.
איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן
כאן תמצאו מידע רב אודות קורסים מחוננים.
יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.
לאורך ימי ההתכוננות למבחן, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.
מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'
מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.
הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.
במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.
מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:
- חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
- חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.
תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים
#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.
על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.
נושא קורסים מחוננים הינו מטריד הורים רבים בישראל.
רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.
מבחן מחוננים שלב ב'
שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.
מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.
איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'
לרוב, חלק נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.
ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.
מבנה מבחן המחוננים שלב ב'
חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:
-
- שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
-
- תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בחשבון.
-
- תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים
יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.
כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.
התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין קורסים מחוננים.